Johannesspoor

Enkele jaren geleden begon Johannesspoorlijn met een startset van Piko (o.a. een BR 80 stoomlokje) aangeschaft bij een tuincentrum. Het rondje Pikorails werd in de eerste periode al snel uitgebreid met rails en en 4 wissels.
De tweede locomotief was een MAK G 1206 ook van Piko, aangeschaft bij een treinenwinkel in Haaksbergen die bezig was met een opheffingsuitverkoop. Ook was er al een Roco startset met 2x een BR 140 e-loc aanwezig En enkele wagons.
Na een bezoek in mei 2012 aan Pijp-Lines in Enschede werd de spoorbaan in sneltreinvaart uitgebreid en werd na een klein jaar de overstap naar geheel "digitaal" gemaakt.
Het Piko rails is vervangen door Roco Geoline rails en het traject is inmiddels flink uitgebreid.
Pijp-Lines werd de hofleverancier van Johannesspoorlijn. (uitgezonderd een incidentele vakantieaankoop bij Huhnerbein in Aken).
 
 
Het rollend materieel is in de achterliggende jaren ook behoorlijk uitgebreid, op Johannesspoorlijn rijden de volgende treinen:

4 stoomlocomotieven
BR 18.6
T91(2x)
BR 80


2 treinstellen
Hondekop
ICE 2


6 diesellocomotieven
Mak G 1206 (2x)
BR 218 (2x)

V 200

V 90


5 elektrolocomotieven
BR 140 (2x)
BR 151

Traxx (NS)

NS 1200

 
Heel bijzonder is de aanwezigheid op de baan van een seinpaal die ik vanaf m'n negende jaar, dus  al ruim 53 jaar in m'n bezit heb, in die tijd had ik een eenvoudige startset van Fleischmann, die zoals ik me herinner altijd soepel reed. Dat is ook de reden dat er nu hoofdzakelijk Fleischmann/Roco materiaal is te vinden, behalve de Hondekop en de twee MAK G 1206 locomotieven, deze zijn van Piko. Het eerste locomotiefje, de BR 80 kan niet worden voorzien van een digitale decoder en staat nu opgesteld in een vitrinekast, omdat de gehele baan is gedigitaliseerd.

Het "topmodel" stoomlocomotief van Johannesspoorlijn is natuurlijk de BR 18.6 v.h. de Bayerische S 3/6, zie de foto hierboven.

In november 2015 is de Traxx van de NS in een prachtige uitvoering van Piko er bij gekomen.

Op 4 december 2015 kwam de prachtige Pruisisch blauwe NS 1206 van Roco in m'n bezit, compleet met uitgebreide lichtfuncties en sound effecten!
 
Hans Trip